Powered By Blogger

tisdag 30 oktober 2012

Rutiner.

En ny dag med nya utmaningar eller... egentligen gick ju dagen ganska lika som alla andra dagar. Arbete, butik, matlagning, däremmellan blev det förhör av läxor och prov. Det handlar om rutiner. Rutiner ger trygghet. I våra invanda rutiner så mår vi bra och känner oss trygga och när dom bryts eller förändras så då känner vi oss kanske hotade och osäkra. vi vet inte riktigt längre var vi står. Men att inte våga bryta och förändra sina rutiner så får vi ut allt av våra liv då ? Okej om vi är säkra på vår sak att det vi nu gör är de rätta och det här är det liv jag vill leva då så finns det ju ingen fara i rutiner eller orsaker att bryta dom.  Men rutiner har vi ju tvingats bryta livet igenom, allt fbarndom till vuxen ålder och ännu som åldring så kommer vi till att måsta göra det. Men jag känner iallafall mej nu redo att börja bryta mina invanda rutiner. Känner mej själv så bra att jag vet att när allt bara börjar kännas som rutin och inget händer, inga utmaningar så då blir jag orolig. Nu har jag inte den direkta känslan för den här rutinförändringen så är ändå väl påtänkt. För till sommaren så svänger jag upp och ner på mångas rutiner. Min dotters, men hon är annars där och skall börja sin väg till ett självständigt liv, grundskolan tar slut och vad hon tänker så är ännu lite på hälft men ganska långt klart. Mina föräldras rutiner, jag har varit den dottern som alltid varit nära och funnits till hands. Och på mitt arbete så ändras det också, jobbat där sedan 1998 och byggt upp vissa rutiner som arbetskamraterna känner igen mej i.
Och nu ska jag börja bilda nya rutiner; som sambo, som österbottning, som mamma till en 16-åring påväg ut i världen, som dotter till åldrande föräldrar. Men det bästa är att det skrämmer inte iallafall inte på ett negativt sätt...ännu :)
Det som jag kanske mest funderar på är var jag ska söka jobb, vill jag börja pendla ? söker jag så nära som möjligt ? inom vilken del av vården ?  Så där finns mina frågetecken. det som jag väl nog vet iallafall att jag är i en säker branch och eftersom jag inte har något emot åldringsvård heller så får jag säkert jobb. Kanske inte fast jobb direkt men så vadå ? Kanske jag vill frilansa och hoppa in lite här och var och prova på. Det är ju det att det är den där lönen som behövs. Eller kanske jag plockar tomater en sommar, vem vet....
Men rutiner är till att brytas och ge möjlighet att börja pånytt. Att testa sina gränser och få upp ögonen för nya möjligheter, det tycker iallafall jag.





Som solen spricker igenom molnen så är rutiner till att spricka och hjälpa till att kanske forma något bättre.

Det var dagens filosofier.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar