Powered By Blogger

måndag 15 juli 2013

Förlåt men...

jo jag vet att ag lovade en snabb fortsättning av min husmorssemester men det  blev som det blev. Tycker att jag inte gjort annat än jobbat, suttit på vägen till och från jobb eller sovit eller skött om hushållet sista veckan. Nu dessutom gör jag tre kvällsturer på raken så det gör sitt. Men jag skall i alla fall vara ledig onsdag och torsdag och troligtvis får jag besök på onsdag av kära kusin. Men under min husmorssemester lördag alltså den 6.7 så då var det vackert väder. Lade mej pladask ute i solen på mammas gård och lapade sol...utan solskydd.....och så lyssna jag på sommarpratare och bara njöt. På vägen på fredagen när vi åkte söderut så lyssnade via radion på en sommarpratare; Frida Lindholm som pratade om hur det var att mista sin mor i cancer och processen kring allt detta och hur det påverkat henne. Måste säja att det är modigt att öppna sej så mycket i etern. Satt  där på vägen...Har ännu många sommarpratare jag skall hinna lyssna på men det får bli i små bitar. Bilder på några jag lyssnat på. (bilderna från nätet)
Frida är hon i mitten och dom två andra är Anne Hietanen som också bloggar och Peppe även hon bloggar.
        
och alltid underbara Jonas som pratar på SR P1.
                                                 Silvia Modig; rätt namn på rätt kvinna
och Tarja, alltid lika sympatisk. Hon är verkligen en muminmamma .
 
Dessutom håller jag på och läser en bok som bara är så bra. Författaren skriver annars krönikor i tidningen Tara som väl är lite mera för oss kvinnor över 40 som kommit ur Amelia stadiet. Hon skriver så fint och bra om livets alla vändningar och uppgångar och nedgångar. Om hur många kantstötta människor det finns som känner igen sej i hennes texter och nu hittade hon en till. Hon använder ordet starksköra. Två starka ord i ett men när en människa är bägge, både stark och skör så vad är hon då.  Jag rekommenderar varmt boken. Dessutom skriver hon en text om att vi alla borde ha en farstu i vår själ där vi kan bestämma vem vi släpper in och vem vi visar på dörren. Alla behöver vi inte direkt släppa in i vår kök eller vardagsrum, för alla människor passar inte bara ihop och får oss att må bra eller att vi mår bra med dem. Då är det lika bra med att avstyra det hela i farstun.
Ja jag bara älskar den här boken och skall skaffa den till min hylla, nu är den på lån från biblioteket.
Skriven av Maggan Hägglund.
Finns även en annan bok tillsammans med Doris Dahlin; Drunkna inte i dina känslor- en överlevnadsbok för sensitivt begåvade.
Jag tror att även denna bo skulle vara för mej för jag är en ganska så sensitiv och överkänslig person som ibland lider väldigt mycket av det.
Så det här har jag sysslat med. Dessutom varit på Närpes sommarteater och sett på deras sommarteater, den går på närpesiska och så har ju Närpes den enda vridscenen i Finland så det var en upplevelse. Men jag som är bortskämd med Raseborgs sommarteater så blev nog lite besviken. Skall inte vara så kräsen ...
Så nu väntar jag bara att få mina två lediga dagar som jag bara tänker vara hemma på. Nåja in till Närpes och handla och besöka bibban men annars. kanske fixar jag mitt örtland nu när jag fick taggbuskarna bort. Bäst att ta dagen som den kommer, fånga stunden och göra det bästa av det.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar