Powered By Blogger

fredag 12 april 2013

Fredag morgon

Så är det fredag igen. Här sitter jag i Pörtom vid köksbordet och tänkte skriva lite funderingar igen, eller en skåprensning hur som haver. Måste nog säja att jag är lite trött för efter gårdagens effektiva dag och en lite dåligt soven natt så känns det. Men nästa natt bättre säkert. Ja gårdagen, jag tentade bort av detta LOVe som har att göra med rätte till medicinhanteringen inom yrket och jag klarade av två av tre tenter. Skulle jag ha tänkt efter lite mera så skulle jag ha klarat den tredje men nu bli det en matte-tent och en teoi i nästa vecka istället. Efter att jag gjort detta så blev det för kattena att flytta. Dom fick ny flytta in hos mamma och pappa. Bästa alternativet det, tror iallafall för dotter att det det bästa. Nu finns dom iallafall där, dom är iallafall en länk till det förflutna. Det sista som vi har efter skilsmässan eftersom katterna kom med från stallet där. Men katterna väl installerade och det verkar som mamma iallafall trivs med att igen ha dom som sällskap och lite sysselsättning. Bortskämda kommer dom attt bli. Och våran lilla Ella-korv så måste nog sättas på diet...hon blir bara rundare. Så det om våra djur. Sen blev det då träffen med E8 och nu sitter jag då här. Med sommarhastigheter så blev det en timme snabbare resa trots ett snabbstop på Biltema och en pisspaus i Raumo. I Masku så kom det mittiallt ett bildäck pomppande emot oss och ingen bil syntes till så undrar om det var några barn som rullade ut från skogen intill för det kom över en gångbana från skogen... mystiskt men farligt för trafiken. 
Nu kommer säkert våren också, vi såg tofsvipor, sångsvanar och tranor på fälten invid vägen. Och när jag såg tranorna så blev jag så glad fr jag har tranan som min skyddsfågel. Kanske för att trana är kurki på finska och jag hör till Kurki-släkten som härstammar från Björkö (Koivisto) i Karelen så när tranorna kommer så brukar jag tänka att nu kom alla dom döda som jag kännt och se att allt är bra igen. Blivit en tradition att varje vår och höst se efter tranorna för när jag ser dem så då är det som det är ok. Läget är under kontroll.
Ingen sol idag ännu. Så småningom så blir det att göra sej klar för att far iväg till Vasa. Skall på intervju för en befattning på E5 ; där som jag skall börja vikariera och tillika så får jag säkert lite mera info om sommarens funderingar. Det där praktiska. Dotter följer med och går till simhallen och simma medan jag är på sjukhuset och ska vi åka troligtvis till Stenhaga och handla och kolla lite tapeter kanske. Beror på tiden. Mina sk svärföräldrar som bor här bredvid skulle komma och se efter hundarna. Tre stycken hemma för tillfället och som alla vill sova i sängen så det är orsaken till dålig nattsömn. Vår Ella är liten men dom andra modell större så det blir lite trångt. Och inte har jag hjärta att köra bort dom heller när dom är vana att få göra så. Kanske det ändrar sen när vi är här på heltid och nyhetens behag är borta. Santtu iallafall så anser att jag är en konkurrent så när jag är här sover han i sängen trots att han aldrig annars gör det. Han är en stor personlighet.
Inga andra större och djupa funderingar idag. Det är lugnt. Semester och jag försöker koppla bort jobbet. Vet ännu inte när min sista dag blir och nu börjar längtan komma efter den. Att få städa bort arbetskläderna; märka dem till vikarie och bara börja om. Det som jag redan tänkte för 5 år sedan när skilsmässan kom, men då var jag på väg till Åland men nu blev det Österbotten istället. Och bra så, tiden har läkt många sår och jag har blivit mera jag med mej själv och vet bättre var jag står. Visst finns det saker kvar att jobba med ännu men det får jag ta sen när det kommer. Kan inte leva med att oroa mej över eventuella framtida sorger... då bär det av till skogs. 
Så ha en bra dag alla och ta hand om varandra !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar