Powered By Blogger

onsdag 24 april 2013

En solskenspromenad till all ära...

Eftersom jag är ledig idag och det är ett härligt väder så blev det en långpromenad med en motsträvig hund i ett vackert, om lite blött om fötterna, väder. Såg en massa fåglar och citronfjärilen och så doftar ju våren på ett speciellt sätt, har ni tänkt på det. Men kanske alla årstider har sin egen doft ? Men skönt och avkopplande var det iallafall. Jag har även gått in i en ny medietid och fått ärva en gammal ipod av min dotter som hon hjälpt mej att ladda ner podcasts på. Jag är ju en ganska kunskapstörstande individ som gärna följer med trenderna inom världen. Är mycket glad för att nu även YLE plockar fram näthatsdiskussionerna i Finland. Se på Yles hemsida om det intresserar. Det är i vilket fall som helst skönt att gå och lyssna på "radio" utan musik, jag lyssnar verkligen då. På innehållet i diskussioner och lär mej mycket på samma gång eller blir upplyst om saker. Som idag lyssnade jag på en mera allvarlig diskussion från Sveriges radio som handlade om hur ordet hora används. Det är Maria Sveland som har gjort programmet och tack vare detta så blev jag själv att fundera på ordet hora och hur det används. Om jag förstått rätt så är det ett allmänt ord som används flitigt nom högstadiet och det minns jag ju från egen tid också. Men vad gör att vi accepterar att våra barn fortsättningsvis får kasta ur sej hur som hellst detta fula ord ?? Det är ju ett direkt nervärderandde ord om det kvinnliga könet. Det som skrämmer mej är även att flickor sins emellan kan tala om andra flickor som horor... Är vi fortsättningsvis så okunniga och oupplysta att vi inte vet vad en hora är eller har vi accepterat detta ord som vilket skällsord som hellst ? men ändå så är det alltsom oftast ord som hör ihop med det kvinnliga könet som används. Hora, fitta och diskuteras det om en person med blont hår så är det oftast en kvinna som menas... Varför kan inte då vi kvinnor istället för att ropa ut om hur fittigt allt är och liknande istället ta de manliga könsorden i bruk ? Måste vi följa mannen i allt ?? När jag under en tid körde några barn till skolan så var det en liten pojke på kanske 8 år som satt i baksätet och vartannat ord han ungefär så så var fitta och fittigt. Jag stannade helt enkelt bilen och sa att nu får han gå hem om han inte slutar av med detta ordbruk. Jag acceptear inte det och det har jag även sagt min dotter, ivårt hus så svär vi inte med könsdelar för det hörs fult. Överlag så finns det många bättre kraftord än det. Överlag så hörs det fult att svära och iallafall om man måste sätta in en svärdom i vartannat ord i en mening, det tyder ju på ett dåligt ordförråd det.  Tack vare att lyssna på denna Podcast så blev jag och fundera mycket över detta om hur vi på denna lilla ort behandlar varandra, hur vi fortsätter gå i samma skor och inte vågar ändra normen. Inte skall man förändra på allt men ibland så kanske man ska ta sej en funderare över sitt språkbruk och ordval. Jag är själv den som ofta säjer först och tänker sen och det är inget jag är stolt över. Men sen är det ju det, att om ambitionerna är att stanna på ön så klarar man sej med det språkbruk som här råder, men redan att studera annan stans så kräver oftast lite mera. Det som är annars roligt att höra är hur lika föräldrar och barn ibland låter, använder samma ord inkl. svordomar och talesätt. Men tillbaka till hora.... jag som kvinna och har ett sexliv och inte är gift och ännu inte i ett samboförhållande så vissa män kan då se mej som en hora, ett byte utan värde som får användas.Tyvärr så är det ju ändå oftast män som kallar kvinnor för horor. Det sen att vissa betalar för tjänster så gör det att samvetet blir rent hos dessa torskar för de har ju då köpt en tjänst. Jag är dock bara en  kvinna med behov så som alla andra, och alltså ingen hora i den bemärklese som jag tolkar att det ordet betyder för mej. Så om någon ropar eller tilltalar mej som det blir jag sårad och vilken bild får våra döttrar när de allt som oftast blir kallade till detta i skolan ??  Kan någon ge mej ett ord som motsvarar detta ord för en man på samma nedlåtande sätt så berätta gärna. Så denna underbara promenad i skogen så fick mej igen att växa lite som feminist och jämnställdhetsivrare. Det är ju det jag vill bli och jag lär mej lite mera varje dag anser jag. genom att lyssna och se omkring mej. Se och jämföra hur världen ser ut nu och hur jag minns den.  På tal om fitta så när jag läste sociologi i sjukis och skulle då presentera mej för föreläsaren så reagerade hon på när jag sa varifrån jag var med att: ja det är deär ni använder könsorden som svordomar.... detta var då 1992 kanske...och har det förändrats ??? Knappast , sku säja att det blivit värre. Något är denna holme också känd för... Kan fortsätta att älta detta i all oändlighet för kvinniförtryckeri är ett av det värsta som finns och ändå tillåts det... så nu slutar jag för idag.  Men ni kan ju lyssna på er sjäälva och era barn och ta en funderare på hur ni hörs ....  kanske det blir en positiv upplevelse eller så en negativ...
                                                    Maria Svelands underbara bok....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar