Powered By Blogger

tisdag 27 augusti 2013

Finska rötter

Förvillade mej in på bloggen trots att jag egentligen inte har så mycket på hjärtat idag. Men vet ni vad som är konstigt ? Nu är det ju så att jag bor nästan i finlandssvenskhetens näste, jobbar mest på finska och har svenska som modermål. Men med det att jag bor här som det är Sveriges TV och radio som gäller och jag upplever att mycket är sverigepåverkat både i trädgårdar och tankesätt på nåt vis så vad gör jag då ?? Jo som vanligt är jag käringen mot strömmen för jag älskar finsk design och finsk musik.  Suomipop spelar i bilradon för fulla muggar, lyssnar jag på musik hemma så är det mest på finska artister som sjunger på finska. Kan detta ligga i generna ? Jag är ju inte renodlad finlandssvensk, utan en salig blandning av allt möjligt och tycker egentligen att den bilden rikssvenskarna ger så är ganska ytlig. Men jag gillar mera att lyssna på sommarpratarna från Sveriges radio, jag gillar mera den svenska påstådda jämnställdeheten och deras feminister men inredning och musik då ska det vara finskt. Så finska rötter med svenska grenar eller ??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar