Powered By Blogger

tisdag 8 januari 2013

Framtiden och funderingar...

Ja, ännu så är jag nog rastlös och har lite svårt att samla mej men bättre är det. Börjar lösa sej med jobbsituationen från sommaren. Efter att ha funderat och hört mej för å finns det inte nu längre vikariat iallafall i Närpes så jag hörde mej för till centralsjukhuset i Vasa och önskade de mej välkommen. Känns skönt. Hade inte först tänkt mej in i sjukhusvärlden efter så länge inom långvård och åldringsvård men va fan.. jag utmanar mej själv.Jag gillar ju utmaningar och jobbar bäst när jag får utmana me själv och lära mej nytt och om det ä så att jag börjar studera igen så är det lättare då att vara i Vasa. Jag bor nog i Pörtom får lite längre arbetsväg men det är ingen sak och bussrna passar också att jag kommer in till stan till kl.7. Men nu är ju följand fundering sen om jag väljer att gå in i inremedicinska eller kirurgiska blocket... men det klarana säkert efter att ha träffat och sett platsen igen. Har ju inte varit på VCS sedan studietiden och det är ju sådär många år sen. Blev klar 1995.... Men det känns bra. Tänkte sätt in en bild på sjukhuset och dess vackra placering i Vasa men det lyckas inte dag tydligen, måste kolla inställningrna...

Det andra positiva är att dotter skall få åka till gufar i Göteborg på prao vecka. Ska vara på ett rättsdiskrimineringscenter eller något sånt heter det. Jobbar med minoriteter iallafall. Det är hon jätteglad för...och jag med men synd bara att bara direkta flygen går från helsingfors. men det ordnar sej väl också.

Sedan en mindre trevlig sak som jag funderat på är misshandel...mera och mera mörts man av misshandel, av kvinnor, barn, djur, saker, psykisk och fysisk.. Mött en kvinna som berättat att hon dog för 30 år sedan när hennes man slog första gången... nu är hon helt nerkörd psykiskt...vad gör det som får en att stanna kvar och fortsätta ta emot ? Är kärleken så stark ? Kvinnor misshandlar nog sina män också men kanske mera med ord. Och det är den psykiska misshandeln som är värre kanske för den syns inte utåt...men känns säkert lika mycket som blåmärken och annat. Hur skulle man kunna motverka ?? Kanske det redan i högstadiet borde diskuteras och under militärtjänstgöringen så borde det finnas aggressionshanteringsövningar... Unga flickor kan säkert i tidigt stadie utsättas för både det ena och det andra. Blir våra döttrar upplysta om vad som är tillåtet och inte i ett förhållande ? Mobbning diskuteras i skolan men det är inte riktigt samma.  Försökt att kolla i hälsokunskapsboken om det kommer något där men inte hittat. Jag anser iallafall att detta problem borde lyftas fram i ett tidigt skede eftersom det även visar sej att detta är ett ärftligt problem. Flickor till misshandlade mammor söker sej till män som misshandlar, inte till 100% men iallafall. grymt är det iallafall, och mera och mera på byn så hör man och ser vissa saker. Misshandel finns däär man minst anar det.

Nåja det var dagens det..... ha en bra dag alla !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar