Powered By Blogger

lördag 26 januari 2013

Läser man länge så lär man sej någonting, eller glömmer sorgen,eller somnar-men man vinner alltid något.

Eftersom jag egentligen inte vet vad jag ska skriva om idag så sparar jag till sist att lägga in en rubrik. Det ena och det andra har hänt, inget speciellt egentligen. Sakta börjar "straffen" komma för att jag tänker sluta på mitt jobb och gå vidare. Denhär gången handlar det om läkemedelsskolning. Jag skall läsa på egen tid men får tenta på arbetstid, dom andra får väl ett antal timmar. Nåja jag bryr mej egentligen inte bara jag får det tentat och godkänt eftersom jag behöver det till Vasa där dom har samma krav för att alls få jobba som sjukskötare och ha medicinhanteringsrättigheter. Jag har också nu begärt arbetsintyg. Släppt bomben att jag börjar jobba troligtvis då i Vasa för mina föräldrar och att dottern min kommer att välja Vasa Gymnasium och bosätta sej i Vasa. Dom tog det sådär...nå anpassningstid finns ännu. Så skall jag välja tapeter till vårt sovrum...hmm.... det var inte det enklaste. Har hemma en hög tapetböcker men nä ser ni, inte hittade jag något som föll i smaken. Och jag som alltid sagt att inte vitt så nu lutar det mot ljusa färger...kanske vitt nå färgerna kommer i accessoarerna i så fall. Rummet i sej så mörkt så måste få in ljus och värme dit. Men få se. S. vill bara ha andra tapeter än det som hans ex. valt dit, och nu skall det mera isolering i väggarna när då den inte längre är så bra, känns på väggarna att dom faktiskt är kalla.
Annars har det ju varit härliga vinterdagar nu. Solen lyst och snön gnistrar. Isarna fina för långa promenader, men si min lilla hund gillar inte ispromenader hon inte, så dom blir inte så långa.
                                                      En vinterbild från Österbotten.

I dagens Hbl så var där en artikel om hur svårt finlandssvenskar och andra med svenska som modersmål har med att skriva korrekt svenska i gymnasiet och universitet. En bidrgande orsak är att föräldrar inte läser för sina barn mera och inte heller uppmuntrar dem att läsa böcker, tidningar... Sen så fråga jag faktiskt min dotter om det faktiskt är så att det finns eller är vanligt att inte kunna läsa en text högt och förstå innebörden pga att redan det att stava fram meningen är svår. Och hon meneade att visst finns det. Ojdå...då finns det ju alla möjligheter grundskolan igenom att lära sej detta eller är det så att om man inte får med sej hemifrån intresset för att läsa och bygga sin egen fantasivärld via böcker så faller man utanför och har problem i framtiden ?? inte alla förståss. Men visst. Alla har inte intresse eller tålamod att läsa en bok. Det är tråkigt. Eller att läsa för sitt barn på kvällen...Jag har läst för min dotter ända tills hon var kring 12 år gammal, kanske längre. Och som barn så lästes det alltid för mej. Så i mitt liv så är det en helt normal del av livet, att läsa och ta till sej saker den vägen. Jag älskar böcker och bibliotek, såsom min mor och såsom min dotter. Ofast när jag ger gåvor så ger jag gärna böcker. För en bok ger mångfalt mera än något annat. Och vad är mysigre än att krypa upp i soffhörnet med en bra bok ?? Eller att läsa några kapitel före man somnar. TV är bannlyst i mitt sovrum fast det nu finns pga att jag sover i vardagsrummet där tv finns. Dottern vill inte heller ha TV i sitt rum när vi flyttar fast hon har det nu. För en bok ger mera ro än TV:s flimmer och ljud. Tillräckligt med sömnproblem finns det ju redan och mycket visar ju på att det är det ständiga flimrande av olika apparter som stör.
Ett fint och tankvärt citat om böcker av Olle Hammarland:
                                                  Man kan resa långt hemma.
                                                  För den som läser finns inga väggar.

Så läs och läs och för vidare. Det ger mera än man tror. En filmatiserad bok är inget av det som finns i boken, för det finns inte många filmer somkan göra en bok bra. Så hos mej är böcker alltid välkomna. Sörjer nu ibland de böcker som jag förvarar i källaren pga utrymmesbrist. Jo jag säljer bort böcker också efter hand ibland. Men det är såna som jag vet att jag inte läser flere gånger. Pockets och så har vi en uppsättning av flickböcker som N. inte längre vill ha.  Men många böcker som etsat sej fast i mitt minne och hjärta så finns kvar i hyllan. Sen finns det många böcker jag lånat från bibliteket som jag gärna själv skulle vilja ha och inte längre finns. 
Så om jag gjort något gott i min dotters liv s har jag sett till att hon har en bra grund att stå på i sin svenska. Så säkert ligger det något i att hennes modersmålslärare aner att hon kanske ibland skulle behöva en överkurs i modersmål för att inte få tråkigt.

Som avslutning idag, ett citat till om böcker:
                                                       Låt ditt bokskåp och bokhyllor vara
                                                       din trädgård och din lekplats. Skörda
                                                       frukterna som växer där, plocka rosorna,
                                                       örterna och myrran.
                                                                  Judah Ibn Tibbon.

Dagens rubrik blev ett citat av Henryk Sienkiewicz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar