Powered By Blogger

måndag 10 december 2012

Böcker.


Jag älskar böcker. Att äga böcker. Att känna doften av dem. Allt som bara en bok kan föra med sej. När jag inte har plats för mina böcker i hyllan och måste förvara dem i lådor i källaren så känns det som om jag sviker dem.  När jag nu skall flytta till eget hus så planerar jag redan hur min bokhörna skall se ut. Min hörna så som Ior har sin hörna. Där ska det finnas böcker och en skön fåtölj och en bra lampa och där ska jag i lugn och ro få njuta av mina böcker och då kan jag samla mera igen. Gå på loppisar och på antikvariat och söka. Mmm vad jag längtar.
Min boksmak eller litteratursmak varierar. Jag läser dikter och prosa, biografier, skönlittertur och ibland deckare och så andra fakta böcker och ´vackra böcker som ja bara njuter av att bläddra i och se på vackra bilder. I går kväll läste jag slut Kaj Korkea-Ahos senaste bok. Jag tycker om att läsa finlandssvenska författare. Att läsa är som att ta små resor till andra världar och få komma från vardagen. Visst gillar jag filmer också men den bilden och upplevelsen jag får av att läsa så komer aldrig till samma nivå som en bra bok.
 Så till jul önskar jag mej som alla år en bra bok och en chokoask.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar