Powered By Blogger

onsdag 26 december 2012

Morgon vid köksbordet.

Onsdag morgon och julannandag. Skönt att julen nu tar slut. Men den kommer ju nästa år igen. S. har åkt iväg till skogen för att jobba några timmar. Jag sitter ännu vid köksbordet och ser ut på vädret som här varit vackert om då lite på kallare sidan. Hemma lär det ha snöat. Dagens program består av att iallafall köra in ved och så fick jag lov att städa ett skåp :D. Bra att få något att göra för började virka på en sjal men garnet tog så snabbt slut och ännu idag är inga sådana butiker öppna.
Nu så blir det då nyår härnäst. Jag jobbar som tur är. Vad som vi hittar på med dotter är ännu öppet, är ledig på nyårsafonskväll, men knappast blir det så mycket eftersom min bil gick sönder när vi skulle komma hit till Pörtom. Men som tur är så har jag världens bästa föräldrar som lånade sin bil till mej men hur jag ska få min till att funka så är en annan sak ocj var hitta pengar till det så är följande..har inga buffertar nånstans.... Så året slutar och kör igång på med svångremmen....inget extra. Bäst att kryp under täcket och hållas där. Men det finns nog många bra saker att göra billigt och gratis också men på kimitoön utan bil... så är det värre att hitta dessa saker. Tänk om man sku få bo i stan så skulle ingen bil behövas, allt skulle vara närmare och tillgängligare. Så jag förstår min dotter till 110% när hon vill flytta till en stad och studera. Fritidsmöjligheterna så mycket större och kulturlivet oftast på promenad avstånd. Ja jag förstår bra ungdomarnas längtan ut från ön. Och samma längtan har vi säkert alla haft i oss. Jag minns så bra känslan när jag flyttade till Vasa och studera och den frihet att få rå om mej själv och inte vara beroende av andra ifråga om transporter och annat. Det var att hoppa på cykeln, eller stadsbussen eller bara promenera iväg. Teater, muse´er , ja allt osm finns i en stad. Om jag inte skulle ha träffat den som blev min dotters far så skulle jag nog aldrig kommit tillbaka till Kimitoön. Mycket man offrat för kärleken. Men nu när jag flyttar igen så jag bosätter mej ju i en stad; Närpes stad, men det är en stad på landet men närheten till Vasa och den busstrafik som går så löser det. Väljer jag att jobba i stan så kan jag ta bussen för här funkar tidtabellerna. Så jag väntar på 2013 och de förändringar, trots en trasig bil, pengarna som aldrig räcker till och allt annat. Men jag tror att det bara blir bättre iallafall. Och jag tror jag blir en lyckligare Närpes-bo än Kimitoöbo !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar