Powered By Blogger

torsdag 16 maj 2013

Dagens allvar....

http://trettiotreanledningar.com/   Har ni sett det här ? Om hur vi av det kvinnliga könet är utsatt och förnedrat och de flest av oss så  bryr sej inte ens... i alla fall så visar vi det inte. Vi lider i det tysta. Det här är bara en sak i ett långt led av saker som jag läst och funderat över inom min sökan efter en jämnställd "filosofi" som jag skulle känna mej du med. Idag börjar även kvinnojourens kampanj mot kvinnovåld. I Finland ! Heter "Berätta din hemlighet". Vi vet säkert alla någon som blivit förnedrad eller förtryckt eller skadad av sin partner på ett eller annat sätt. Vad är det som gör att fortsättningsvis så underställer de flesta kvinnor sin partner ? Kvinnor gör det mesta av hemma arbetet trots att vissa kvinnor även är de som tar in den större inkomsten till hemmet. Med att fabriken här i byn gick i konkurs så vad kommer att hända inom familjerna när stressen ökar ? Den stora arbetslöshetspengen tar slut och inget jobb finns ? För många män som sett sej som familjens försörjare får säkert nu självkänslan en törn. Hoppas att det inte tar ut sej mot familjen. Mentalvården på ön är redan förberedd på att kontakten dit kommer att öka pga denna konkurs. När pengarna inte räcker till för den livsstil som man tidigare kunnat ha, lånen som skall betalas på hus, bil, båt, stuga. frun och barnen vill fortsättningsvis resa till Thailand eller i alla fall till varmare länder så som förut... Vad händer när resurserna inte räcker till ? Hoppas verkligen att inte det är knytnävarna som börjar prata eller att de överlopps eurona som finns dricks upp. Nåja jag ska inte skriva om misshandel utan om hur kvinnor fortsättningsvis förnedras helt offentligt inom media och i vardagen.
Jag vill gärna kalla mej feminist och humanist men ännu räcker inte min kunskap till men det som jag vet är ju det att vår värld inte är jämnställd för alla. Finland är absolut inte det. Ta er en titt omkring er, läs tidningar och märk i vilken värld vi lever i.
Jag vill inte på något sett säja att alla har det såhär. Inom familjen kan man bra vara jämnställd sin partner och barnen uppfostras till det men tyvärr inte överallt. Söner och döttrar uppfostras oftast olika, jo så är det bara. I skolan behandlas säkert ännu könen olika. V föds ju alla lika men sedan blir vi formade..... så frågan är nu den, hur vill vi att våra barns framtid skall se ut eller barn-barn ?? Eller kanske är vi nöjda med allt så som det nu är och inte vill ha förändring, bäst att låta allt vara så som det är.... jag vill i alla fall inte ha det så. Läs alla 33 orsaker och fundera sen....snälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar