Powered By Blogger

fredag 17 maj 2013

I’m your slave and you’re my master

Det var semi 2 igår till Eurovisionens sluttävling i Malmö, och Finland tog sej till final. Det är jag glad för trots att jag inte gillar låten eller artisten. Låten pga rubrikens text. Skulle en man sjunga det ?? Så ömsesidigt slaveri ok då är jag med ! Det att låten fastnar irriterande fort så att imorse sjöng dagisbarnen den på gården här bredvid så säjer sitt och visst hon gör ett bra jobb. More is more men bränn inte ut dej bara. Hon visar upp ett Finland som inte är en självklarhet. Ett öppet schlagerfjolligt folk som öppet visar ställning för Tahdon2013. Kyssen i slutet är ett ställningstagande så är det bara och är så glad för Finlands Hbtqi personer att de äntligen fått sin egen Pride-donna, för nog är ju Krista bättre än Paula Koivuniemi som någongång också figurerat i Pride sammanhang tror jag.

Idag är det även dagen mot homofobi; kolla i Amnesty.

Så nu har Svensk-Finland visat att vi i alla fall är ett öppet och fördomsfritt folk.
Annars om låtarna som kom i final så är hela Norden representerad. Men jag har ännu inte hittat nån låt som jag anser är bäst... visst doktorn från Malta, den låten blir jag glad av. Islands låt är så vacker. Sen är där ju hela högen med den där massproducerade eurotrachpopen...med forna Öst-stater i top. Jo jag har problem med mina fördomar mot dessa stater för hur mycket Europa är det likaså Israel ? Dom flesta låtarna är ju i alla fall svensproducerade eller nåt, nåja en finländare har ju faktisk varit med och skrivit Belgiens låt så det tar sej. Annars så är Anouks låt så vacker. Hon bara står där och sjunger rakt ut och vad det går rakt in... voi voi. En svensk grejat den låten. Var eurovisionen bättre förr när alla sjöng på sitt modersmål och då bättre visade sin nationalitet ... jag vet inte men det stör mej inte alls dom som väljer i alla fall att sjunga på sitt modersmål, hellre det än en dålig engelska. Det var något land igår som det hördes som de sjöng om att : in a sea of cheese.... Och de stackars grekerna, de behöver säkert gratis alkohol så de orkar gå igenom sitt åtstramningspaket när pengarna är slut... åldringarna bedövar sej med alkohol så de lättare kan ta livet av sej sen för att inte bli en börda...
Och här på kobben så har det (igen) uppkommit att ungdomarna är intresserade av hasch, och har en vänlig syn på det. Mmm....när jag var ung då på 80-talet kom det från Hangö, nu från Salo. Det fanns dom som skröt om att dom fick skickat med posten... säkert var det sant också. Det som är bra är att föräldrarna tagit i det. Hoppas bara att det håller också när det kanske handlar om mitt barn och inte bara andras ungar.... jag tror att alla vi som har barn i högstadiet så kan diskutera detta med våra barn och de flesta av våra barn så vet något om detta också. Sen finns det dom som bättre står emot grupptryck och har en stark självkänsla och som vet och vågar stå emot och andra inte.... inte kommer jag heller ihåg att när jag var i 15-16 års åldern att det skulle ha funnits såna med polisdomar  då. och domar för hemfridsbrott och liknande...helt sjukt, vart är vi på väg ? Det är ju dom här ungdomarna som är blivande skattebetalare och som ska sköta om att vi får en bra ålderdom.... så kanske det är barnen som lite mera borde vara "slave" och föräldrarna "master" för att i alla fall försöka hålla barnen från trubbel med myndigheterna ....för den plumpen i protokollet hänger ju med....länge.....

Och så skall Finland möta Sverige i ishockey VM också , igen..... vilken lördag det blir...få se om det är många nya hjärninfarkter eller blödningar på jobbet nästa vecka pga denna spänning och blodtryckshöjande verksamhet.... plus alkohol intag för endel för att endera fira eller sörja.....

Dagens satiriska tankar alá mej.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar