Powered By Blogger

tisdag 13 november 2012

Fördomar, tolerans ....

Idag vet jag inte vad jag vill skriva om men känner att jag måste skriva. Skriva för mej själv för att få ut saker som känns att behöver få komma ur mej. Saker jag går och funderar på som på något sätt tynger på.
Funderat mycket på detta med fördomar senaste tiden. Jag har fördomar och jag har fördomar som jag inte skulle vilja ha. Men det är svårt att bli av med dem. Mycket av mina fördomar har att göra med min barndom och uppväxt tror jag. Vissa har kommit till i vuxen ålder. Det som mest stör mej med mina fördomar att jag har fördomar mot människor i min närhet och kanske många gånger så grundar sej fördomarna i någon sorts avundsjuka. Till på köpet är jag en sån principmänniska som dessutom kan vara ganska envis i vissa åsikter att det är ännu svårare att bli av med fördomarna jag bär på. Dom vanliga fördomar som väl många har är pga människors hudfärg, sexuell läggning, religion, etiskt ursprung, samhällsklass, politisk läggning,språk.. jag har inte så stora problem med dessa egentligen men det är väl just därför för att jag tror att kanske majoriteten av människors fördomar finns här. Kan bli så arg när någon kallar alla som är invandrare för t.ex turkar. I Finland har vi inte många flyktingar från Turkiet tror jag. Men det verkar ibland som ordet turk blivit ett skällsord. Vissa finsktalande har fördomar mot oss finlandssvenskar också: hurrit... de drar alla över samma kam och det är ju där som felet ligger. Man dömer en hel grupp individer trots att det är en liten promille av denna grupp som man kanske har problem med.  Skulle man låta förnuftet komma till tals och lite fundera på vad man ibland häver ur sej eller funderar på så skulle det kanske finnas mindre fördomar.
William Somerset Maugham har sagt: Tolerans är ett annat ord för likgiltighet.
Är det så att har man fördomar och inte gör något för att bli av med dem eller acceptera dom och leva med dom är man då likgiltig ? Då tolererar man väl också det samhälle som vi lever i som är fyllt med alla slag av fördomar...
Jag tror att jag själv skulle ha lättare med möten här i livet om jag skulle ha mindre fördomar. Men eftesom jag vet om många av dem och har acceptetat dem men inte godkännt dem så är jag medveten om att jag måste bearbeta dem och hoppeligen få dem att försvinna. Jag får ta lite i taget det vet jag. Har börjat i den ändan som har med politik att göra... måste ändra mina fördomar mot vissa politiska partier. Speciellt med det att jag faktiskt ska flytta till en mycket extremt finlandssvensk kommun.(är det en fördom ??)  Så jag har politiska fördomar ja...det är en av dom lindriga tycker jag. Men det är lätt ha fördomar på politisk grund. Det ses ju alla dagar i medierna.  Andra fördomar som jag har tänker jag inte skriva ut. (är inte beredd att bli dömd av andra pga av dem) Det räcker att jag är medveten om att jag har fördomar som jag måste bearbeta och jobba bort. Ingen människa är helt utan fördomar tror jag. Alla har säkert något som inte passar in i ens tankevärld och omvärld och då dömer vi .. sådana är vi människor. Vi dömer så lätt andra utan att ta oss en titt i spegeln själv först.
 
Men om vi accepterar oss själv med våra fel och brister så kanske vi då redan är en lång bit på väg mot en mera tolerant och fördomsfri värld...
 

men kanske jag inte tappade röda tråden idag heller....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar