Powered By Blogger

lördag 17 november 2012

Om ensamhet en lördag kväll

Hade skrivit ett helt inlägg och så klämde jag fel och så försvann allt... suck. Så nu så är det då version två..
Jag känner mej ensam ikväll. Efter en dag omgiven av människor så sitter jag nu här ensam framför datorn vid mitt köksbord.


Har varit på loppis på Lalla Vinde och försökt bli av med allt möjligt som jag samlat på mej under åren. Blev inte så stor försäljning. Kanske pga den minimala marknadsföringen av Lalla men kanske var det så också att det var Kimitoöborna som svek. Lalla Vinde hålls ju igång av nyinflyttade finsktalande gröna Kimitoöbor... såna är ju konstiga... enl. vissa. På Lalla Vinde så får du inte heller vanlig Cocis och annan dricka och köpta feta wienerbröd utan hemlagade tårtor, bröd och kex. Samt specialkaffen och så har dom ett underbart utbud på te och andra jättegoda läskedrycker. Dessutom luomu, fairetrade och närproducerat. Jag gillar Lallas koncept och de människor som finns där i andelslaget så verkar vara fina människor med ett rikt liv. Är lite avundsjuk på dem men kanske det blir så att "ny-kimitoöbor" söker sej tillsammans och är starka så. För är vi ingrodda kimitoöbor öppna att ta emot nya i vår gemenskap ifall dom inte har samma värderingar som vi ?
Nåja iallafall. Efter detta så kom min systerson på besök. Som vanligt var han ute efter nånting...han har fått en lägenhet i Tölö nu och behöver möbler. Lovat att han nog ska få sen när jag flyttar men kanske något så skulle han redan få tyckte han. Nåja jag har ett köksbord med stolar i källaren som han ska få. Men hur ska det komma till stan då ? Joo moffa skulle ju kunna hämta... i sin lilla bil !!  Han kan väl ordna en bil och hämta själv. Han har en mor och en far också... men hans mor; min syster så tycker igen att hon gjort sitt. Det är isdrottningen det... vi kommer inte överens. Vi har inget gemensamt mera, men jag saknar en syster eller någon som jag kan prata med. Inte behöver det vara en syster, men någon. Kanske jag hittar en sån vän i österbotten. Hoppas så. Har så dåliga erfarenheter och har så många gånger blivit för sviken av människor jag tror att varit mina vänner så att få mitt förtroende kräver tid. Som tur är så har jag några så goda arbetskamrater som jag kan prata mycket med och så min kusin, han är som min bror. Jag hade en sån väninna när jag blev ensamstående mamma. Men hon flyttade bort sen och jag gifte mej så... har den tendensen att när jag blivit kär så har allt annat fått bli. Men ikväll så känner jag mej ensam....

Jonas Gardell har skrivit musik också och gett ut en skiva. Här är en text jag vill dela med mej:
Det finns dom som gjort dig illa
Det finns dom som inget vet
Det finns dom som gjort en grej av
Att skrika ut din hemlighet
Det finns dom som stal din stolthet
Det finns dom som tog ditt mod
Och dom som ingenting förstod
 
Dig som ingen känner
Dig som ingen ser
Du som saknar vänner
Och knappt vill andas mer
Hör på mig min kära
Hur ska jag få dig att förstå
Du måste resa dig och gå
 
Du är inte ensam
Det finns nån som går med dig
Han vill att du ska veta
Att han har det som du
Som du
 
Vägen tom och öde
Gryningsljuset klart
Du står vid busshållplatsen
Och bussen kommer snart
Nu lämnar du allt gammalt
Här tar din barndom slut
Nu tar du steget ut
 
Och när du sen har rest dig
Vänd dig inte om
Finns ingen väg tillbaka
Varifrån du kom
Allt dom ville ge dig
har du rivit och förstört
Allt dom hade att säga
har du redan hört
 
Du är inte ensam
Det finns dom som föjer dig
Dom vet hur det är
För dom har själva varit där
 
Det finns nåd för nya världar
Mycket större än den här
Nya skapelser och tider,
Nåd för allt som blir och är
Och alla deras lögner
Betyder ingenting
Tro mig när jag säger
Skammen var aldrig din
 
Du är inte ensam
Det finns dom som går med dig
Du är aldrig ensam
Det finns dom som följer dig
Du är inte ensam
Det finns dom som vet hur det är
Du är aldrig ensam
dom har själva varit där
 
och när du har rest dig
Vänd dig inte om
Finns ingen väg tillbaka
Varifrån du kom
 
Den här sången och texten så älskar jag. Den är en av mina styrkemantror när jag är nere och behöver få en bekräftelse på att jag duger som jag är och att jag inte är ensam. Så tack Jonas än en gång !
 
Så nu har jag nya ideer till att skriva i min blogg om. Syskonkärlek och så min tro som jag sagt att jag ska behandla... för i cybervärlden är jag ju inte ensam, nån läser ju iallafall vad jag funderar på...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar