Powered By Blogger

tisdag 6 november 2012

Om vädrets inverkan och skillnaden mellan nu och sen.

Ja för det första; detta regn. Jag börjar få så grymt nog av det. Är det syndafloden som kommer ? Har vi skadat vår jord tillräckligt nu så att nu säger hen det räcker ? Vi är ju alla miljöbovar det är ju bara så. Alla skulle vi bättre kunna spara på våra resurser och tillvägagångssätt istället för att ropa efter mera... och ganska små saker kan vi ju börja med. Om alla skulle lite öka sin klimatsmarthet så kanske syndafloden inte dränker oss alla. Tänker inte göra flera utläggningar om det men dessa senaste års väderförändringar sätter mej nog i att tänka ... Är det vårt fel ??

Och för det andra. Satt igår och gjorde research för min nyahemkommun för att jämföra med den gamla. Kimitoön har ju skärgårdsstatus; omringad med vatten. 4400 sommastugor. En befolkning på 7179 enl. hemsidan (men antalet varierar) 73% svensktalande och 27% finsktalande befolkning. En totalareal på 2901 km2 varav land 687 och vatten 2114, sådär i korthet ser Kimitoön ut så. Nå sen till Närpes. Närpes har 45 km kust, med en strandlinje på över 700 km (det är många vikar det..) 2000 sommarstugor, en befolkning på 9437 invånare. Av dessa talar 87,3 % svenska, 5,6 % finska och övriga språk resten för i Närpes finns det 35 olika nationaliteter. Närpes totalareal är 978 km2 och Närpes är en stad. Och dit skall jag då bege mej. Till norra delen till Pörtom.
Nu efter kommunalval och allt så har det varit mycket diskussioner om att allt skall finnas nära. Såsom jg nu bor är jag jätte bortskämd med att ha under 1 km till jobb, butik, bank, post allt nära. Behöver egentligen ingen bil ens. blir jag sjuk så är det kanske 80 km till Salo sjukhus och 90 till universitetssjukhus. Men i Pörtom blir det annat.  Liten bybutik på några kilometers avstånd som har öppet enl. gamla system, inte till kl.21 eller ens att tänka att handla på söndag. I Näsby centrum finns sedan allt, tar c.15 min med bil. Sjukhuset finns i Vasa, 45 km ifrån sku jag ungefär tippa på men om jag inte får hjälp där så då åker jag till Universitetssjukhuset i Tammerfors 300 km iallafall ifrån. Det ska blii roligt att lära in mej det nya i att bli stadsbo.Fast jag bor så på landet jag bara kan :D.

Nåja. Jag ska snart iväg på arbete  så idag blev det inga djupa flosofiska funderingar. Dom v ill jag skriva i lugn och ro och i rätt sinnesstämning. Men väder och geografi går alltid bra. Blir ledig efter idag så hppeligen kommer det mera världsförbättrande filosofier och funderingar då.


                                         En bild från Närpes... var så ha jag glömt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar