Powered By Blogger

onsdag 28 november 2012

Inspirationstorka..

Har haft inspirationstorka å att blogga. Men idag när jag slutat jobba för dagen och var ut med Ella på promenad och såg på havet som var gråbrunt idag. Snön vit. Bojarna röda och det var egentligen enda färgklickarna det. I Dalsbruk finns det inte färg...finns blek gult och grå-vitt... men ingen uppiggande färg. Något som lyser upp. så bra att det blir jul och människor börjar pryda hus och trädgårdar så lättar det trist och gråa. När jag kom hem så började jag plocka fram lite jul saker och städa och fixa. Vi ska vara ensamma på lillajul. Jag jobbar hela helgen så. Nå då i någon gömma så hitta jag min gamla diktbok som jag samlat dikter i under tonåren och då hitta jag en dikt som jag klippt ut någonstans ifrån och tycker den passa så bra in idag.

                                       Jag sitter vid mitt fönster
                                       och tittar ut på världen.
                                       Gråa höghus mot en grå himmel.
                                       Människor
                                       de går förbi varandra utan att se,
                                       utan att bry sej om.
                                       De speglar sig i vattenpölarna på trottoaren.
                                       Jag vill resa mig , högt över alla andra
                                       och skrika: Öppna era ögon !
                                        Se på er värld !
                                        Men de gråa molnen trycker ner mig.
                                       Jag förblir sittande, stirrar utan att se,
                                       utan att bry sig om.
                                                                              Bara jag

Den här dikten säger mycket om hur jag känt mej de sista dagarna. Utan inspiration men med en gnista som picklat på i mej som skulle vilja ställa mej upp och skrika rakt ut över den passiva livstil vi lever i. När vi tar allt för givet...ser så mycket som självklarhet. Bara att se på omgivningen. Dalsbruk är dött. Med fabriken så finns det just ingen akivitet kvar. Inte ser jag just några människor när jag går till arbete eller kommer därifrån. Butiker till salu. Tomma krogar. Sommarsäsongen slut. Inga turister. Men många har säkert hoppet kvar. Lever för de få sommarmånaderna då byn lever upp.
Mentalvårdbyrån får säkert mera jobb. Kanske fastighetsförmedlare också. Sedan så är kommunen som den största arbetsgivaren kanske inte en så bra arbetsgivare. Känns ibland som om vi som jobbar på golvey bara är till besvär. Nej jag är redo att flytta härifrån och börja pånytt. Måste nu försöka hitta orken att göra det bästa av det sista halvåret här. Och fundera ordentligt på var jag vill jobba i framtiden. 
Mitt julköksfönster.


mina favoriter

 vår julkarusell

För att pigga upp mej och för att påsen med tomtar gick sönder, så plockade jag fram tomtar. Som ni ser finns det en del. Dom ska nog inte alla stå sådär samlat utan spridas ut. Men dom gjorde mej glad.
Och så gjorde jag pepparkaksdeg efter Astas recept. Dom blir så goda om det lyckas. Smälter nästan i munnen.  Gillar julen men inte julstressen och köphysterin. Är det annars acceptabelt att köpa julklappar på loppis och second hand ? Eller är det ett måste på att allt skall vara nytt ? Ibalnd så hittar man ju så fina saker som känns så rätt för någon viss, nog är det väl okej då ? Jag tycker så iallafall och har köpt second hand julklappar och hoppas hitta flera. För det är ju tanken som räknas !

Jul är jul. För vissa är den kristna aspekten den som gäller, de riktigt radikala anser att icke-troende människor inte skall ha rätt att fira jul eftersom vi inte tror på gud och jesus, det är ju jesus födelsedag och han ska firas. Men hur många är det egentligen som ser det som det ? Visst kyrkorna fylls men är det för att känna sej som en god kristen det att iallafall en gång i året besöka kyrkan och få syndernas förlåtelse... för mej är julen en lugnets tid. Tid för mej själv, få mysa. Inte stressa runt utan bara vara. På grund av jobbet så har jag jobbat många jular. Men inget fel på det heller. Friden på avdelningen när allt är klart är påtaglig. Ha en julmusik skiva på och spela sakta i bakgrunden. Patienterna ofta ganska så nöjda med att bara få vara ifred dom också..  jag gillar ordet julfrid. Det är mitt julord. Vad är ert ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar