Powered By Blogger

torsdag 29 november 2012

De tre svåra orden.

Tänk vad dessa tre ord är svåra att säja och så sköna att höra. När man hör dessa ord så värmer det i hjärtat och de förgyller ens dag. Jag hör alla dagar att jag är älskad och jag berättar varje dag för dem jag älskar att jag gör det. Det är en ritual i vårt hem. Att berätta att jag älskar så bekräftar jag att jag behöver dessa människor och att dom är viktiga för mej.
Efter Protu-lägret i somras blev det ännu viktigare med denna bekräftan mellan min dotter och mig. Att vi älskar varandra som mor och dotter. Och med S. så gäller samma sak. Kärleken är inget att leka med och ta för givet. Inte att jag menar att det skall gå till överdrift men att visa att man brys sej ärligt och på riktigt, då ska man säga det.
Är det måntro på grund av att att man inte längre respekterar varandra och ger varandra utrymme att vara den man är som så många sklilsmässor kommer till och parförhållanden brister. Vi skall inte gå och förändra varandra utan älska varandra som den människa man är. Med fel och brister. Kanske borde alla sätta en stund om dagen att tänka på de bra stunderna man har och har haft tillsammans och inte alltid reta upp sej på nuet. Vad var det som gjorde att jag förälskade mej i denhär personen och valde att leva mitt liv tillsammans med denna människa.

Min profet och guru  Kahlil Gibran säjer om äktenskapet:

Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja;
Låt den hellre vra likt ett öppet hav mellan era
själars stränder.
Fyll varandras bägare, men drick inte
ur samma bägare.
Ge varandra bröd, men ät nte av samma
stycke bröd.
Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt
var och en av er få vara ensam.
Liksom strängarna på en luta är ensamma även när
de vibrerar av samma musik.

Gr era hjärtan, men inte i varandras försvar.
Ty endast Livets hand förmår rymma era hjärtan.
Och stå vid varandras sida, men inte för nära;
Ty templets pelare står åtskilda.
Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.

Fast detta är om äktenskapet så tror jag att i dagens värld så handlar det om parförhållandet. Och det är mycket kloka ord. Kärlek är det end som växer ju mer vi slösar med den men den kvävs lätt om den inte får näring. Så älska varandra och er själva och våga visa det och bekräfta det för dem som ni känner så för !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar