Powered By Blogger

onsdag 21 november 2012

Jag gillar..


Ja jag skriver också. Såsom Sylvia Plath gjorde. En fantastisk författare som inte alltid hade det så lätt och försökte skriva sej ur sitt illabefinnande. Jag gillar författare som skriver om sitt eget liv eller skriver på ett sätt som berör. Jag gillar Claes Anderssons dikter också. Liksom Tommy Tabermanns. Och Edith Södergran hr jag älskat sen barnsben. Konst ä jag svag för. Älskar at gå på konstgallerier och utställningar. Jag gillar saker som berör. Musik, film, teater, litteratur. Jag gillar människor också som berör och som lämnar ett fotspår. Omgivningen/samhället är ibland så inställt på det materiella och räkar välbefinnande i en materiell status. För mej är inte saker så viktiga. Jag gillar gamla ärvda saker. Att hitta en bok på ett loppis, eller en skiva eller en film. Jag behöver inte det nyaste och finaste tekniken. Jag är ganska nöjd så som jag har det nu, och så som jag kommer att få det. Så jag gillar läget. Men det finns också mycket som jag inte gillar. Men det skriver jag om en annan dag.
Men jag gillar att skriva där har jag som Sylvia en röst som vill ut. Ibland skriker den högre och då blir det mycket och ibland så retas den bara lite och då blir det lite mindre och mindre djupa saker. Mång gånger så vill jag skriva för att beröra och väcka tankar. Och ibland så skriver jag som tröst för mej sälv, det är skönt att läa sin egen text för då ser jag på min situation som just då med ett annat perspektiv. Det gör gott.
Den här dikten av Brita af Geijerstam passar mej ganska bra just nu :

Förvänta dig intet.
Förväntningen
tar död på det mesta.

Värna om din dag.

Om kommande dagar
vet du intet.

 Frida Kahlo är oxå en favorit

Denhäär utställningen såg jag.

och ljuvliga Tove...
det verkar absolut som jag har en förkärlek till kvinnliga  konstnärer och artister.... men jag är nog en liten feminist..mer om det en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar