Powered By Blogger

söndag 25 november 2012

Kemiskt beroende..

Idag är det söndag. Julfest tider. Hur många har vaknat med bak-fylla, moralfylla och allmänt illabefinnade ? Hur många tagit sej en återställare ? Det är igen den tiden på året där risken för att bli alkoholberoende eller bli lidande pga alkoholintagets föjder är större än vanligt. Var går gränsen på missbruk och ett friskt alkoholbruk ? Mitt problem med spriten ligger där att det blir gammalt i skåpet. Jag har säkert kunnat klassas till en missbrukare i riskzon för att insjukna i alkoholism i mina unga år. Men det blev inte så. Mång misstag har jag gjort unde påverkan och mycket har jag blivit utnyttjad. Många svarta luckor. Så idag är jag glad över min dotter som är absolutist. Stolt över att min sprit blir gammal och har bestämt mej för att 2013 skall bli ett vitt år för mej. Dessutom att se relativt unga peroner som redan har alkholdemens, skador i fötterna så att de inte kan gå ordentligt och pga sin förstörda hjärna inte minns att det är alkholen som gjort deras liv till det som det är. Var på en föreläsning där det berättades att i Finland finns det en halvmiljon storanvändare av alkohol. Då är barn borträknade samt hospitaliserade... alla dessa kommer att få skador som vi betalar för.... de är inga små summor det handlar om. Att rehabilitera en alkoholist så kräver dubbel mera än en som inte är det. För alkoholism i sej en sjukdom som skall behandlas och om man då inte själv förstår att man är en storförbrukare med problem....voi voi. Kanske vi alla borde gå in p och kolla vår ärliga förbrukning utan lögner. Det går att göra www.paihdelinkki.fi/testaa/audit där får vi en ganska bra bild av det hela.


Det att dricka alkohol och missbruka leder till så mycket problem. Barn med alkohol skador ökar när mammor druckit under graviditeten. Socialen ser mer och mer barn alkoholpåverkade i samhället. Och många butiker lever på ölförsäljningen...vart är vår värld på väg ? kan vi inte ha roligt utan alkohol ?



Usch jag blir så ledsen av det hela...jag har inte utbildat mej till att vårda människor som själv orsakat sina åkommer med att missbruka. Enda positiva med tobaken är väl i sin tur att de som röker är snabbast uppe ur sängen på ett sjukhus eller BB. Jag är som sagt frustrerad idag över dessa två skadliga ämnen som jag möter i min vardag med mina paitenter  på mitt jobb. Vi är ganska duktiga på alkoholdemens på Kimitoön tror jag. Ganska många förvaras redan på olika anstalter. Dessutom har jag fått "elaka ögon" ...känner igen en alkogångstil... och så många fixa människor som förstört sej själva sina liv och även andras liv pga detta. Alkoholister är skickliga att gömma och dölja men när muren spricker och faller... då är det kanske försent.
Så när jag blir 40 år nästa år som jag tänkt fira med pulkåkning och ärtsoppa så då blir det ett vitt party... ingen punch till ärtsoppan inte. 
Tycker om kampanjen "anna lapsille raitis joulu" mera info finns på nätet...jag tycker att alla barn skall få en nykter jul i en trygg miljö med sina viktiga människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar