Powered By Blogger

onsdag 7 november 2012

Morgon med sol !

Igår började jag dagen med att svära och förbanna regnet. Kröp under täcket tllbaka och när jag vaknade, efter en allt för lång "nap" så hhade det slutat regna. Nu när jag sitter här vid mitt köksbord så ser jag solen som lyser på DIT-centrets fasad. Himlen är blå och lite molntussar ses. Utlovats hård vind men få se. Vad skall denna dag föra med sej ? Ja finns ju massor som borde göras. Men efter ett ganska så häftigt arbetspass så tror jag att en del av dagen satsas på mej själv, som att jag nu sitter och bloggar istället för att dammsuga t.ex. Sen så måste hunden ut på långpromenad idag när vädret verkar vara promenadvänligt. Funderar starkt på att skaffa henne en ordentlig regndräkt annars.
Min fd. svägerska Hanna fyller år idag. Troligtvis ska vi få beök av bästa kusin Kaj ikväll som är på ön. Så ska jag gå ner till torget och inhandla fisk till mat tills ikväll. Så nog finns det att göra.
Men vad rääknas till kvalitetstid ? Många, spec vuxna talar nuförtiden om att ha kvalitetstid för sej själva, utan barn. Hur lång skall kvalitetstid vara då ? För me räcker det att på morgonen få sitta i lugn och ro och läsa Hbl. Gå ut och promenera i lugn och ro. Men lika viktig som att ha kvalitetstid för mej själv är att ha kvalitetstid med mitt barn. Göra något tillsammans eller bara finnas till för henne då när hon behöver mej. Jag anser att i min mammaroll är jag inte självisk iallafall. Har för alla mina manliga vänner alltid meddelat klart och tydligt att min dotter går alltid före dom och det får de lov att acceptera...vissa har gjort det bra och andra sämre. Att vara mamma är ett av det största som finns, och jag får inga fler barn så jag ger min dotter 110%. På gott och ont. Men för det anser jag mej inte vara en curlingmamma eller helikoptermamma. Jag anser mej ha uppfostrat en fritänkande självständig ung kvinna som nu kommit så långt att ganska bra veta var hon står. Måste dock medge att sommarens Protu-läger hjälpte massor. Så ni som tycker att era barn är osäkra på sej själva och kanske inte riktigt vet vem dom är så skicka dom på Protu. Detta är ett mycket bra alternativ till skriban. På finska kallas det "Aikuistumisleiri" och festen som man håller efter kallas "Aikuistumisjuhlat" fast vi hade ett Growing up party. Vi valde att Protuläger av den orsaken att när vi inte tillhör kyrkan så är skriftskolan utesluten och vad är det för nytta med den ?? Varför väljer så många att gå den ? Meningen är ju att du sedan skall gå ut i världen och kunna förkunna Bibelns budskap men ärligt ? Är det inte gåvorna, pengarna ungdomarna får som gåvor och för att alla andra gör det. Men lär man sej något där ? Växer man ? Ja jag kan säg att skriban för mej nog var +-0. Ha nog inte gett mej något som jag idag bär med mej. Funderar faktiskt på att gå ett Protu-läger för vuxna för jag tror att det ger mej mera eller ger eftersom jag ser vad som det gett en tonåring. Och den sammanhållingen de ungdomar hade efter en veckas läger var så påtaglig. Det var rörande. Och så fint, den sammanhållning som växt fram så kan ingen förstå som inte såg den. Det finns så många alternativ att välja bara vi vågar väla ta reda på våra alternativ och vågar göra dom. Inte behöver vi alltid trampa i samma spår som alla andra, göra som alla andra och se ut som alla andra. Som igår när vädret var så trist men när jag gick ut efter regnet så klädde jag mej så färggrannt jag bar kunde bra för att pigga upp mej själv och kanske någon  omgivningen. Hösten är annars så grå så alla färgprickar som vi bara kan tillföra så piggar bara upp. Så färger in i världen ! Så som i hemmet, svart vitt och grått är komplement men inga färger, det håller jag ännu fast i ialla tillfällen.
Obama blev president i USA igen, bra så. Gillar nog han bättre än Romney när jag följt med debatterna och diskussionerna. Denna vecka är också männens vecka för de som inte vet och igår firades Svenska dagen.
mina färgranna (vattenläckande) skor...

En färfylld höstdag, men nu är löven borta.....
 
Kanske jag då skulle starta min dag med att göra något då...kanske börja med att klä på mej...i färger. Vill bli en utstickare men vågar kanske inte ännu fullt ut... för "what you see is what you get" eller hur ? Masken vi bär brister alltid inågot skede och vårt sanna jag kommer ut. Ibland bygger vi upp en ännu starkare mask men tillslut slutar vi kämpa emot och accepterar att vi är den vi är och vi duger just så som vi är. Huvudsaken att vi älskar oss själva för då är vi ju som vackrast och då kan vi också acceptera världen omkring oss. Jag älskar inte mej själv alla dagar, men flera dagar än dom jag inte gör det. Och idag är en bra dag  för solen lyser !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar